Bektaşi olmak
isteyen bi Aşık'a nasip verebilir.
Derviş
nasıl Babanın hizmetinde ise, Baba da Hakkın hizmetindedir.
Mürşit
makamıdır. Yol göstericidir. Nasip verdigi canların Hakkı
bulmasında, bilmesinde ve gerçekleri görmesinde en büyük etkendir.
Bektaşi Erkannamesinde yer alan Babalık Erkanı ile bu makama
yükseltilir ve kendisine Halifebaba tarafından Babalık İcazeti
verilir.
Bektaşilikte
verilen ve ögretilen temaların hiçbir kitapta veya vesikada
yazmadığı ve anlatılmadığı düşünülürse, mürşit makamındaki Baba
canlar için Hakikatı bulmaktaki tek ve en önemli yoldur.
Baba nasip
verdigi canları kendisine özgü bir yöntemle egitir. Baba Bektaşi
Erkannamesini tümüyle bilmekle yükümlüdür.
Evliyalık makamına çıkışın kapısıdır, mürşit Haktır.
Baba ile
nasip verdigi Canlar arasında çok sıkı bir bag vardır.
Oyle ki
Babanın öz oğullarından çok nasip verdigi Canlar kendisine daha
yakındır.
Zira
Bektaşilik te “bel oğlu” ve “yol oğlu” şeklinde kavramlar vardır.
Nasip verdigi Canlar Babanın yol içinde oğludur ve bu “bel oğlundan”
ileridir.
olup olmadığı sınanır.
Aşıklar, Mürşit tarafından çeşitli vesilelerle çeşitli imtahanlara
tabi tutulur. Sabırları , dürütlügü ve gayet zor olan bu yolun
cefasını kaldırıp kaldıramayacakları sınanır. Zira Bektaşi olabilmek
için türlü koşullar bulunur, her isteyen kişi Bektaşi olamaz.
Bektaşiler bunu “ isteyip de girememek var, girip de yapamamak var”
şeklinde açıklamışlardır.
Aşıklar Bektaşi Erkanına katılamazlar ancak sohbetlerde
bulunabilirler.
Bu süre içerisinde aşıklar Bektaşi hal, haraket ve adabına aşinalık
kazanırlar. Bu süre bir adaptasyon süresi olarak da düşünülebilir.
Fakat aslında Bektaşi olmak isteyen Canın, Baba tarafından sınandığı
bir süredir. Bektaşi tarikatında yaşı ufak kişilere nasip
verilmedigi gibi Bektaşi olmak için başka şartlarda aranır.