II.Bayezid dönemi kroniklerinden
pek meşhur olmayan Kemal eserinde “Osman’a Hacı Bekdaş Geldügin
Beyan ider” başlığı adı ile Osman Gazi ile Hacı Bektaş Velî’nin
buluşmasını kaydeder (İBN-İ KEMAL, Tevârih-i Âl-i Osman,, 2001:
40-42).
Kemal’e göre, Hacı Bektaş Velî
başında ak külahı dilinde zikir ile derviş kılığında Osman Gazi’nin
yanına gelir. Bu dervişten hoşlanan Osman Gazi onu misafir eder,
izzet ve ikramda bulunur. Kemal bu buluşmayı devamla:
“Görür Osman dervişde kerame
Yüz urup kıldı ana dürlü ‘izzet
Sözinden o şehün utandı dervîş
Dönüben didi Osman’a o dervîş
Sonun gür olsun iy şâh-ı ser-efrâz
Bu sözleri bize çün iyledün sâz
Bu düşmüş gönlümüzi iyle aldun,
Muhabbet şevkını gönlüme saldun
Ki ma’lum oldı sende var kerâmet
Kılursın Hak yolına istikamet
Ki senden razı olsun dâyim Allah
Bizi lutfun’la topladun iy şâh
Sana virdük düşen bu yirde ol han
Adun tursun cihan durdukça Osman
Bu iller hep senün destünde olsun
Ki dostun şâd olup düşmanun ölsün
Cihan durdukça var ol sen cihanda
Nice şehler hem olsun sana bende
Geydürür Hacı Bekdaş ana bir tâc
Didi Sultan cihan hükmüne muhtâc”
(KEMAL, 2001: 40-4),diye
kaydeder.
Buna göre, misafirinin sıradan bir insan olmadığını ve kerâmet ehli
birisi olduğunu fark eden Osman Gazi ona olan hürmetini artırır.
Bundan etkilenen ve ona muhabbet beslemeye başlayan Hacı Bektaş
Velî, Osman Gazi’ye iltifat eder ve onun maneviyat sahibi biri
olduğunu belirtir.
O daha sonra Osman Gazi’nin
hedefinin Allah yolu olduğunu ifade ederek, Anadolu’nun onun
hakimiyetinde olması,
düşmanlarını mağlup etmesi, bütün beylerin ona
bağlanması devletinin daim olması için dua eder ve ona tac giydirir.
Bundan başka, Kemal Hacı Bektaş Velî’yi överek onun devrin “kutb”u
olduğunu, çok sayıda müride sahip bulunduğunu, beyan eder ve
devamla:
“Görirlerdi anda çok kerâmet
Kılurlardı yüz urup istikamet
Anun kisvetini geymedik iy can
Bulunmazıdı ol hin içre insan
Olur Osman ana çün bende-ferman (emir kulu)
Giyer kisveti (özel elbise) ol dem şâh-ı devran
Yeniçeri ki ak börki giyerler
Anun kisvetini andan sayarlar”
(KEMAL, 2001: 42), diye yazar.
Buradan açıkça görüldüğü üzere, Kemal’e göre, bu buluşmada Osman
Gazi Hacı Bektaş Velî’ye intisap etmiş ve Bektaşîler’e ait özel bir
kıyafet giymiştir. Yani, Osman Gazi “Bektaşî” olmuştur. Yine,
Yeniçeriler’in akbörk giymesi Osman Gazi’ye nispet içindir.
Yeniçeriler, Osman Gazi’yi takip ederek Bektaşîler’e ait bu özel
giysiyi giyerler.
Bunda onların özellikle hanedana
bağlılığına işarettir.
Osmanlı Devleti'nin kuruluş
yıllarında Anadolu'da yaygın bir örgüt olan ahilikte her esnaf
zümresinin kendini bir pir'e bağlaması gelenekti. Ahilerin seyfî
(kılıçlı) kolu olan Alp Erenler de Hacı Bektaş'ı kendilerine pir
edindiler.
|