Bektaşi Nefesleri -III

Muhayyer Makamında Nefes
RAKIS
1
Sordum sarı çiğdeme
Sen nerede kışlarsın
Ne sorarsın ey derviş
Yer altında kışlarım
2
Sordum sarı çiğdeme
Yer altında ne yersin
Ne sorarsın ey derviş
Kudret lokması yerim
3
Sordum sarı çiğdeme
Benzin neden sararmış
Ne sorarsın ey derviş
Hak korkusun çekerim
4
Sordum sarı çiğdeme
Anan baban var mıdır
Ne sorarsın ey derviş
Anam yer babam yağmur
5
Sordum sarı çiğdeme
Sende kardeşlik var mı
Ne sorarsın ey derviş
Ben erlerler kardeşim
6
Pir Sultan’ım erlerle
Yüzü dolu nurlarla
Ak sakallı pirlerle
Çiğdemde kardeşlik vardır
 

Uşşak Makamında Nefes
DÜYEK
Güfte ve bestesi: Samih Rifat beyindir
1
Ezelden aşıkım ben Muhammed Mustafaya
Feda olsun hayatım bütün Âli abaya
Acır bi şüphe anlar bu ruhi bi nevaya
Kabul etsin erenler kol oldum Mürtezaya
2
Ne sabrım kaldı artık ne âramü kararım
Huseynin ateşile yanar kalbi nizarım
Tutar eflâki her şep figanım ahü zarım
Revandır seyli eşkim fezayı Kerbelaya
3
Kehi nisyan edersem ne var savmu salâtı
Unuttum ehli beytin gamından kâinatı
Olur elbet müsadif nigâhı iltifatı
Ali’nin ruhu mahşer hazin bir âşinaya
4
O müminlerle zahit sen ol cennette hemdem
Ki nesli Mustafayı kılar pamâli matem
Kolunda hırzı Yasın dilinde ismi Âzam
Salar tigi adavet suduru Hel etaya
5
Budur Samih niyazım erenler serverinden
Bana bir cür’a sunsun şarabı Kevserinden
Görüp resmi sülükü Horasan erlerinden
Karin oldum hakikat yolunda evliyaya

 

Saba Makamında Nefes
AKSAK
1
Urum abdalları gelir dost deyu
Bize yeter aba hırka post deyu
Hastaları gelir derman isteyu
Sağlar gelir pirim Abtal Musaya
2
Beylerimiz elvan gülün üstüne
Ağlar gelir şahım Abdal Musaya
Urum Abdalları postun eğnine
Bağlar gelir şahım Abdal Musaya
3
Hintten bezirgânlar gelir yayınur
Pişer lokmaları açlar doyurur
Aşık olan bu meydanda soyunur
Toklar gelir pirim Abdal Musaya
4
Meydanında dâra durmuş köçekler
Çalınır koç kurbanlara pıçaklar
Döğülür kudüm açılır sancaklar
Tuğlar gelir pirim Abdal Musaya
5
Her matem ayında kanlar saçılır
Uyandırıp Hak çırağı yakılır
Demine hu deyu gülbank çekilir
Pirler gelir pirim Abdal Musaya
6
Ali Zülifikarı almış destine
Kılıç Sallar yezitlerin kastına
Tümen tümen genç Ali’nin üstüne
Nurlar gelir pirim Abdal Musaya
7
İkrarıdır koç yiğidin yuları
Muannidi çeksem gelmez ileri
Akpınarın yeşil gölün suları
Çağlar gelir pirim Abdal Musaya
8
Benim bir isteğim vardır kerimden
Münkir bilmez erenlerin sırrından
Kaygusuz’um ayrı düşmem pirimden
Ağlar gelir Pirim Abdal Musaya
 

 

 

 

 

 

 


Bektaşilik Tarihi Yeniçeriler


Bektaşi Tarikatının Osmanlı imparatorlugu nun kuruluş unda sağladıgı destek ve Yeniçeri birlikleri içerisindeki etkisi büyüktür.

Yeniçerilere bazan Hacı Bektaş oğulları da denilirdi. III. Selim saltanatının ikinci yılında, 1789, Yeniçerilerin sadakat ve cesaretini dilerken onlara Hacı Bektaş Köçekleri şeklinde hitap etmiştir.( Tarihi Cevdet IV.363) . Yeniçeri birliklerinin bir üyesi olarak yazılırken herbir askerden Hacı Bektaş yoluna iman yemini alınırdı( cevat’ın “Etat Militaire Ottoman” bölüm VII.).

 

 


Yunus Emre

1500  yılı civarlarında içinde posta oturmuştur. Yol içinde yaptığı hizmetlerden dolayı Pir sani (ikinci pir) adıyla adılır. ( Bektaşiler içinde zaman zaman üçüncü pir (pir-i salis) adıyla ortaya çıkan, şahıslar olduysada bunun gerçekle bir alakası yoktur).

 

Tarikatın kurumsal bir yapıya kavuşması Balım Sultan zamanında olmuştur. Bektaşiligin temel taşı olan erkanname Balım Sultan tarafından şekillendirilmiştir. Çeşitli kaidelerin konulması, ve yine mücerred makamının kurulması ve bu makama girilirken kulağa takılan Mengüş adındaki küpenin kullanımı da Balım Sultan zamanında olmuştur.


Bektaşilik Tarihi

Türkmen Kabileleri


Selçuk ordularının büyük bir kısmını oluşturan Türkmen kabileleri ile gezen Türkmen babaları uç halkları arasında çok etkiliydiler. Orta asyadan Harezm ve Horasandan gelen bu derviş yada mistiklerin büyük bir kısmı Türkistan'ın büyük 12.

yüzyıl din hocası Ahmet Yesevi' nin izleyicileriydiler.

Bunlar türkçe konuşuyorlar ve dışsal İsam örtüsü altında eski islam öncesi anenelerin birçoğunu koruyorlardı. Garip giysiler giyiyorlar , mucizevi güçleri üzerine öyküler yayıyorlar, dinsel adanmışlar olarak yaşıyorlar, kısmen gezginci ozanlar oluyorlar ve kaba göçebe kabileleri üzerinde şehirlerin daha cilalı ortadoks mutasavvuf düşünürlerinden daha etkili oluyorlardı.


Atatürk Ve Bektaşilik


Şimdiye kadar bu konuda yazan ve çizenler evvela Mustafa Kemal Atatürk'ün anne ve babasının soyağacını deşifre etmeye  girişmişlerdir.

 

Bu konuya deyinen lehte ve alehte yazılarda Mustafa Kemal'in anne ve babasının soy agacı yolu ile Bektaşi olup olmadıgı sorgunanmış bu şekilde Mustafa Kemal'in Bektaşilikle olan bağlantısı çözülmeye çalışılmıştır.

 

Oysa unutulmamalıdır ki,

Bektaşi doğulmaz , Bektaşi olunur.

 

Mustafa Kemal'in Doğup büyüdüğü Selanik ve genelde Rumeli bölgesi Bektaşi dergahlarının yoğun ve güçlü olduğu bir bölgedir. Bu nedenle gençlik yılları süresince bir şekilde bu dergahlardan biri ile münasebete geçmiş olması  olağanüstü bir durum olarak karşılanmamalıdır.


site © 2006 Bektasi.net - Bektasi.info ©- Her Hakkı Saklıdır - Bu sitede yazılanlar bilgi amaçlıdır.

Aldığımız Feyz ile Tarikat-ı Bektaşi'ye hakkında bilgi veren İnternet Sitesini Derlemek Cürretinde Bulunduk.

Eksiklerimizin Tamamlanmasını Hatalarımızın Af'fını Hak Erenlerden Niyaz Ederiz.